Na českém pracovním trhu v souvislosti s růstem ekonomiky stoupá poptávka po jazykově vybavených lidech.

Angličtina je pokládána za základ, ale už nestačí. Je velký nedostatek lidí, kteří ovládají němčinu, skandinávské jazyky a další méně obvyklé evropské jazyky, jako je holandština či maďarština, vyplývá z údajů pracovního portálu Profesia.cz.

Zaměstnavatelé v nabídkách stále nejčastěji poptávají angličtinu, následují němčina, francouzština a ruština. Nyní roste zejména zájem o zaměstnance s dobrou znalostí němčiny, jak potvrzuje například pražská firma Yachting.com, která v německy mluvících zemích momentálně uzavírá nejvíce zakázek. Stoupá i poptávka po těch, kteří ovládají holandštinu, rumunštinu, maďarštinu či švédštinu. S expanzí asijských firem je sháňka po lidech se znalostí korejštiny, čínštiny nebo japonštiny. Ti, kteří je dobře zvládnou, mají téměř jisté velmi zajímavé pracovní uplatnění.

“Zatímco znalost dvou a více jazyků je vedle manažerských pozic požadována u obchodníků, kontaktních zaměstnanců, pracovníků v cestovním ruchu, administrativě, marketingu či některých specializovaných oborech, zcela bez požadavků na jazykové znalosti jsou v nabídce převážně dělnické profese, úklid, či pozice jako skladník, prodavač nebo řidič,” uvedl Michal Novák z Profesia.cz.

I když podle něj stále mnoho firem v inzerátech uvádí znalost cizího jazyka jako podmínku i u pozic, kde to není třeba, reálná poptávka po lidech s dobrou jazykovou výbavou roste. Nyní jich chybí řádově tisíce, největší zájem je ze strany center sdílených služeb.

V dnešním globalizovaném světě podle ohlasu z firem znalost cizích jazyků často přebije i odbornost. “S koupí domény Yachting.com jsme se stali globálním hráčem a navazujeme kontakty po celém světě. Jazyková vybavenost uchazečů o práci na některých pozicích je pro nás stěžejní, protože u nového pracovníka počítáme s tím , že oborové znalosti a firemní know-how mu po nástupu pomůžeme doplnit a zvládnout, komunikovat s partnery i zákazníky v cizím jazyce ale musí umět od první chvíle,” uvedl ředitel firmy Tomáš Vondráček.

V ČR je zastoupeno mnoho nadnárodních firem, které operují po celém světe. České firmy zase vyvážejí do jiných zemí a spolupracují se zahraničními partnery. “V Česku každoročně nabízíme stovky nových pracovních míst ve svých divizích,” upozornil Marek Gešo z poradenské společnosti Accenture. “Zejména pro centra sdílených služeb pro podnikové procesy je předpokladem přijetí znalost angličtiny v kombinaci s minimálně jedním dalším z evropských jazyků,” dodal.

Zdroj citace: ČTK, Verlag Dashöfer