Dne 15. června 2016 byly v Hradci Králové hned dva důvody k oslavám. Nejen, že byla založena další pobočka GoodCallu, ale její zakladatelka Marcela Moravcová slavila své narozeniny a nadělila si tak zcela jedinečný dárek. Od té doby recruiterský tým v královéhradecké pobočce GoodCallu již 5. rokem pomáhá firmám ve východních Čechách najít ty správné talenty. Zkušenostmi jsou seniorní tým, kde má každý více než 10 i 15 let zkušeností v oblasti náboru. Znají dobře lokální pracovní trh a vybudovali si velkou síť kontaktů a tato kombinace je pro ně výraznou výhodou pro recruiterskou práci.
GoodCall Hradec Králové: „Služba recruitmentu je potřeba pro ty, kteří chtějí do firmy získat ty správné lidi“
První byznysové kroky pobočky se odehrávaly v „garážovém módu“, jelikož kanceláře ještě nebyly hotové a tým se proto scházel v obýváku jedné z recruiterek. Vztahy a pracovní atmosféra tak dostaly další rozměr a dobře sehraný tým spolu funguje dodnes. Pracovat často z domova si recruiterky vyzkoušely hned na začátku a nebyly tak zaskočené novým formátem práce, který s sebou pandemická situace přinesla.
I přes nepříznivé dopady společenské a ekonomické krize hledá Marcela v situaci pozitiva. Pro tým to byla příležitost vyhodnotit znovu priority a zaměřit se jen na to podstatné, a to nejen v práci. Je to také prostor pro vylepšení dovednosti pracovat s online nástroji. Začít je používat častěji a pravidelně a ukázat výhody virtuální komunikace také svým klientům. Přesto, že on-line setkání to osobní ne vždy dobře nahradí, vnímá Marcela online meetingy jako velmi dobrou alternativu jak šetřit čas, být efektivnější a především flexibilnější.
Přečtěte si dále v rozhovoru s Marcelou, jakou zkušenost měla s budováním značky GoodCallu ve svém regionu, jaké nové příležitosti objevila během vlny „koronakrize“ a co je podle ní největší změna v náboru za posledních 10 let.
Kdy vznikl královéhradecký GoodCall?
GoodCall Hradec Králové vznikl 15. června 2016 v den mých kulatých narozenin a vznikl s lidmi, se kterými pracuji už více než 10 let. Takže s každými mými narozeninami slavíme i narozeniny GoodCallu. Má to pro mě velkou a krásnou symboliku.
Všechny současné členky týmu tu jsou od začátku?
Téměř ano. Náš tým je ryze ženský. V průběhu prvních 3 měsíců jsme vytvořily tým, který spolu funguje doteď. Úplné začátky byly ve čtyřech. Byly letní prázdniny a naše kancelář ještě nebyla připravená k nastěhování. Byly jsme pobočka v obýváku kolegyně Martiny Štěrbové, kde jsme se každé úterý po dobu asi 2 měsíců scházely u konferenčního stolku. A nejen tam. Když se do týmu v srpnu přidala další kolegyně, udělaly jsme si ten první uvítací den v altánu u rybníka. Jednou jsme zase měly kancelář v Šimkových sadech. Vzpomínky na to období jsou úsměvné a také dost osobní, bylo to fajn.
Takže jste si vyzkoušely home office hned na začátku.
Přesně tak. Pravidelné týdenní porady jsme měly v době před covidem vždy osobní, ale možnost pracovat ve zbytku týdne i v režimu home office držíme až doteď. Takže doba covidová pro nás v tomto nebyla v ničem nová nebo šokující. Dlouhodobě se dá ale home office praktikovat jen tam, kde má každý vysokou míru zodpovědnosti k práci i kolegům a zároveň také vnitřní disciplínu, což není samozřejmé. Pro mě je to ale jeden ze základních faktorů fungování firmy, ve které chci pracovat a kterou chci tvořit. Možnost svobodné práce, která jde ruku v ruce se zodpovědností, je pro mne hodnotou vysokou. A myslím, že nemluvím jen za sebe, ale že to tak v rámci týmu cítíme všechny. A to je důvod, proč to funguje.
Všem vám sahají zkušenosti v recruitmentu daleko za GoodCall, je to tak?
Ano, je to tak. Zkušenosti v oblasti recruitmentu máme každá více než 10 a někdo i 15 let. Založení GoodCallu znamenalo nejen změnu trička, ale přechod do nové etapy, do nového způsobu práce. Postupně jsme se snažili měnit vnímání služby recruitmentu a její přidané hodnoty jako takové. Učili jsme se za pochodu a zkoušeli, co funguje a co ne. K tomu nám zásadně pomáhá fungování firmy, kde jsou procesy rychlejší, flexibilnější a o kterých máme možnost rozhodovat si sami.
Když teď začínáte spolupráci s novými firmami, znají už GoodCall?
Myslím, že většina lidí, která se v HR pohybuje, tak ano. Přece jen těch aktivit a služeb, které GoodCall, Recruitment Academy i Datacruit pro odbornou i neodbornou veřejnost dělá, je hodně a mají široký záběr. Určitě jsou ale firmy, které GoodCall neznají, třeba jsou menší, nebo nemají vlastní HR a řeší jiné věci, než sledovat, co je na poli HR a recruitmenu nového.
Bylo těžké vybudovat GoodCallu jméno ve východních Čechách?
Když to hodnotím zpětně, tak jsme si určitě nedokázaly na začátku představit, v čem hlavně to bude náročné. Velkou výhodou samozřejmě bylo, že už jsme zkušenost z recruitmentu měly a firmy v regionu nás znaly. Ale ukázalo se, že na druhou stranu to výhoda být nemusí, protože bylo velmi těžké ukázat klientům, jakým způsobem pracujeme teď, naučit je úplně jinému vnímání značky a vymanit se ze škatule, ve které jsme byly.
To, že chceme z té škatule vyskočit, jsme si uvědomovaly až během procesu. To prozření přicházelo postupně a neudálo se ráz na ráz. Teď vidíme, že prodáváme GoodCall a naši přidanou hodnotu jinak než na začátku. Za těch 5 let jsme se změnily i my samy v tom, jak nahlížíme na GoodCall, na to co děláme, proč to děláme a s kým to děláme a také samy
na sebe jako na recruitery a headhuntery. Nezměnilo se jen to, že se snažíme udělat práci jak nejlépe dovedeme. To ale neznamená, že děláme všechno a se všemi.
Jakým oborům se věnujete?
Převaha pozic, které řešíme, je ve výrobním sektoru. Jsou to jak engineeringové pozice, oblast financí a controlingu, vedení výroby a logistiky, HR, sales a pozice ve středním a vyšším managementu. Samostatnou kapitolou je pak služba executive search právě na pozice ve vyšším a TOP managementu.
Pocházíte všechny odsud?
Ano, všechny jsme z východních Čech, buď z Královéhradeckého nebo Pardubického kraje. Známe region, mentalitu lidí, HR a firem a dokážeme si představit, že pro někoho není úplně jednoduché dojíždět denně například z Trutnova do Hradce, obzvlášť v zimě. To naší práci určitě pomáhá.
Čekala jsi, že přijde krize?
To, že něco přijde, se dalo očekávat, ten napnelismus byl cítit na mnoha frontách. Já osobně se snažím nemalovat krizové scénáře jako první a spíše hledat na situaci i něco pozitivního. Osobním nastavením jsem člověk, který má rád pohyb a ve změnovém prostředí funguje dobře a rád. Nejistota, co bude a jak bude mě neparalyzuje, navíc krize je vždy zároveň příležitost. A člověk se s ní teď také nepotkává poprvé. V týmu se nám podařilo zachovat klid a ustály jsme to i ze začátku v plném počtu, což je pro mě důležité, protože společně jako tým fungujeme dlouho a možnost, že zredukujeme počet lidí byla až ta poslední. Co se týče byznysu, tak pro nás byl ale ve výsledku poslední půlrok paradoxně nejúspěšnějším půlrokem od doby založení pobočky.
Co pozitivního pro vás z krize vzešlo?
Určitě to, že jsme začaly více používat online nástroje, nejen interně, ale i s klienty, což výrazně šetří čas a věci se tak mohou začít rychleji hýbat. Také více přemýšlíme o způsobu práce, prioritách a o tom, kolik času chceme do čeho investovat, takže jsme efektivnější. Pozitivní je zjištění, že přesto, že se firmy snaží více šetřit náklady, tak se na nás stále obrací, pokud nejsou sami úspěšní, nebo pokud nemůže být nábor z nějakého důvodu veřejný. Dostávají se k nám zajímavé pozice. To, že máme za sebou úspěšné období je pro nás potvrzením toho, že svoji práci děláme dobře, a to člověka pohání dál. Krize lidi i spojuje a pro nás z tohoto období vzešlo i ujištění, že se jako tým umíme podržet a zmobilizovat svoje síly i v nelehkém období. Těší nás, že nám naši klienti dávají stále příležitost pro ně pracovat. Toho si vážíme a za to děkujeme.
Plánujete obnovit osobní pohovory?
Určitě se chceme scházet více i osobně. Před covidem jsme měly i v jedné kavárně naproti kancelářím „detašované pracoviště“. Bylo příjemné strávit schůzku neformálně s kávou v příjemném prostředí. Online svět nenahradí plně ten osobní, to asi nikdo ani nechceme. Ale rozhodně je nástrojem, jak některé věci řešit rychle a úsporně. K některým klientům v regionu to máme i hodinu a půl cesty. Pokud přebíráme pozici, u které potřebujeme mít i hiring manažera, abychom získali co nejlepší představu, jaký má být kandidát po osobnostní i pracovní stránce, tak třeba díky Zoomu jsme schopni tímto šetřit i hodiny času, které pak můžeme investovat právě do rychlého hledání takového člověka.
Už jsi v recruitmentu dlouho, co myslíš, že je největší změna, která se odehrála v oboru?
Já pracuji v recruitmentu od roku 2006 a těch věcí se změnilo dost. Proměnila se pozice kandidáta, na kterého firmy více nebo méně nahlížejí jako na zákazníka a kdy candidate experience ovlivňuje nejen úspěšnost konkrétního náboru, ale celkově i jméno firmy. Dobrý employer branding výrazně zvyšuje konkurenceschopnost zaměstnavatele v boji o kandidáty, to jsme v roce 2006 s klienty také neřešili. Další obrovskou změnou je vstup technologií a umělé inteligence, která celý proces náboru, a zejména počáteční fáze sourcingu, urychluje a zefektivňuje.
Je něco, co bys chtěla vzkázat na konec?
Chtěla bych vzkázat to, že doba covidová ukázala mj. na to, jak zásadní je umět a snažit se v životě budovat pozitivní vztahy s lidmi, se kterými pracujete a pro které pracujete. Je v tom obrovská síla, která pomůže překonat náročná období. Zní to jako klišé, ale naše práce nás baví právě i proto, že je to s lidmi a o lidech. A tyto vztahy pak žádnou technologií nenahradíte.
Pokud hledáte zaměstnance v Královéhradeckém kraji, sami si hledáte práci nebo si chcete popovídat o situaci na trhu, kontaktujte Marcelu Moravcovou na marcela.moravcova@goodcall.eu a načerpejte z bohatých zkušeností týmu pobočky.
Prezentace tří obchodních značek – GoodCall, Recruitment Academy, Datacruit
GOODCALL Hradec Králové – Kompletní servis pro HR managery